Czy opłaca się kupować Saaba 9-3 OG?
Czy zastanawialiście się kiedyś ile wydajecie na utrzymanie swojego samochodu? Powiem wprost: lepiej nie liczcie, jeśli serce nie jest Waszym najmocniejszym organem. Ja policzyłem. Przez 2,5 roku posiadania i użytkowania Saaba 9-3 Aero spisywałem ile i na co wydałem. Chcecie wiedzieć ile kosztuje utrzymanie Saab 9-3 pierwszej generacji? Czytajcie dalej!
Kupuję Saaba
Swojego Saaba 9-3 Aero kupiłem w lipcu 2015 roku. Miał wówczas przejechane ok. 271 000 km, był ogólnie sprawny i co najważniejsze dla mnie – posiadał oryginalny lakier na całym nadwoziu i wyglądał na bezwypadkowy. Delikatnie wychodziła rdza na tylnym nadkolu (nie naprawiłem do dzisiaj ;). Zapłaciłem za niego 12 000 zł. Pewnie powiecie, że sporo jak za auto z 1999 roku, ale to jednak wersja Aero w oryginalnym stanie zachowania i niezłym stanie technicznym. Wady? Słabe hamulce, letnie opony w nie najlepszym stanie i brak zimówek, zniszczona carbonowa blenda i parę drobiazgów. Kupiłem. Używałem go jako auto do codziennej jazdy do grudnia 2017. Ile mnie to kosztowało i co się z nim stało?
Przyjemności na stacji, czyli tankowanie
Silnik B205R 2.0 turbo (więcej o nim tutaj). 205 cudownych koni mechanicznych, które przyjemnie ciągną do przodu. Ale żeby silnik osiągał założone parametry potrzebuje nieco droższego, 98-oktanowego paliwa. Takie też do niego lałem przez cały okres eksploatacji. Notatki dotyczące spalania prowadzę od 10.08.2015 roku (273340 km), a więc nie od samego początku. Nie spisywałem każdej trasy, stąd cykl trasa/miasto określam bardzo zgrubnie. Myślę, że ok. 60% tego przebiegu to będzie miasto.
Przejechałem 20 388 km (niedużo, ale jak jest ciepło, to jeżdżę motocyklem) spalając przy tym 2352 l beznyny Pb98. Zapłaciłem z nią 11 289 zł, co daje średnią 4,8 zł/l. Wszystkie tankowania i przebiegi znajdziecie w tabeli poniżej.
Data | Przebieg całkowity [km] | Ilość zatankowanego paliwa [l] | Cena za litr [zł] | Cena tankowania [zł] |
---|---|---|---|---|
10.08.2015 | 273 340 | 52,01 | 5,19 zł | 269,93 zł |
14.08.2015 | 273 854 | 48,13 | 5,04 zł | 242,58 zł |
16.08.2015 | 274 438 | 50 | 5,25 zł | 262,50 zł |
24.08.2015 | 274 938 | 48,94 | 4,80 zł | 234,91 zł |
29.08.2015 | 275 497 | 50,76 | 4,94 zł | 250,75 zł |
9.09.2015 | 275 845 | 40,2 | 4,64 zł | 186,53 zł |
26.09.2015 | 276 326 | 44,88 | 4,79 zł | 214,98 zł |
8.10.2015 | 276 693 | 55,43 | 4,63 zł | 256,64 zł |
3.11.2015 | 277 139 | 52,57 | 4,72 zł | 248,13 zł |
9.11.2015 | 277 628 | 54,21 | 4,75 zł | 257,50 zł |
5.12.2015 | 277 971 | 19,1 | 5,24 zł | 100,08 zł |
20.12.2015 | 278 103 | 22,37 | 4,49 | 100,44 zł |
25.12.2015 | 278 252 | 45,22 | 4,41 | 199,42 zł |
6.01.2016 | 278 491 | 26,83 | 4,33 | 116,17 zł |
17.01.2016 | 278 891 | 45,06 | 4,43 | 199,62 zł |
31.01.2016 | 279 398 | 55,21 | 4,34 | 239,61 zł |
20.02.2016 | 279 767 | 53,16 | 4,33 | 230,18 zł |
12.03.2016 | 280 185 | 47 | 4,26 | 200,22 zł |
25.03.2016 | 280 757 | 54,229 | 4,84 | 262,47 zł |
17.04.2016 | 281 110 | 44,86 | 4,59 | 205,91 zł |
23.04.2016 | 281 621 | 45,99 | 4,8 | 220,75 zł |
24.04.2016 | 282 169 | 51,37 | 4,67 | 239,90 zł |
28.05.2016 | 282 554 | 55,93 | 4,97 | 277,97 zł |
25.06.2016 | 282 991 | 55,11 | 4,95 | 272,79 zł |
26.06.2016 | 283 431 | 42,21 | 4,72 | 199,23 zł |
10.07.2016 | 283 859 | 50,97 | 4,69 | 239,05 zł |
31.07.2016 | 284 332 | 47,77 | 4,83 | 230,73 zł |
15.10.2016 | 284 781 | 14,59 | 4,86 | 70,91 zł |
18.10.2016 | 284 882 | 30,43 | 4,94 | 150,32 zł |
30.10.2016 | 285 166 | 15,14 | 4,89 | 74,03 zł |
3.11.2016 | 285 324 | 21,37 | 4,69 | 100,23 zł |
12.11.2016 | 285 480 | 30,11 | 4,99 | 150,25 zł |
25.11.2016 | 285 675 | 21,95 | 4,56 | 100,09 zł |
2.12.2016 | 285 826 | 58,22 | 4,87 | 283,53 zł |
17.12.2016 | 286 170 | 48,16 | 4,99 | 240,32 zł |
26.12.2016 | 286 679 | 49,12 | 5,09 | 250,02 zł |
12.01.2017 | 287 017 | 54,02 | 4,89 | 264,16 zł |
29.01.2017 | 287 347 | 41,75 | 4,9 | 204,58 zł |
26.02.2017 | 287 709 | 51,94 | 5,12 | 265,93 zł |
19.03.2017 | 288 232 | 51,93 | 4,9 | 254,46 zł |
15.04.2017 | 288 540 | 46,28 | 4,75 | 219,83 zł |
6.06.2017 | 289 099 | 52,03 | 4,91 | 255,47 zł |
26.06.2017 | 289 379 | 54,93 | 4,75 | 260,92 zł |
8.07.2017 | 289 736 | 44,14 | 4,71 | 207,90 zł |
16.07.2017 | 290 182 | 47,95 | 4,57 | 219,13 zł |
8.08.2017 | 290 569 | 52,25 | 5,08 | 265,43 zł |
20.08.2017 | 290 977 | 48,38 | 4,65 | 224,97 zł |
2.09.2017 | 291 381 | 52,25 | 4,84 | 252,89 zł |
21.09.2017 | 291 826 | 53,91 | 5,03 | 271,17 zł |
23.10.2017 | 292 258 | 54,66 | 4,6 | 251,44 zł |
4.11.2017 | 292 737 | 46,89 | 4,91 | 230,23 zł |
18.11.2017 | 293 215 | 50,31 | 5,21 | 262,12 zł |
4.12.2018 | 293 678 | 55,08 | 5,05 | 278,15 zł |
RAZEM | 20 338 km | 2 352 l | 11 289 zł |
Z tego wynika, że średnie spalanie wyniosło 11,57 l/100 km, a koszt przejechania 1 km (tylko paliwo) to 56 gr. Sporo, liczyłem się z takim spalaniem i nie jestem zaskoczony.
Nie wymaga wkładu finansowego
Okazuje się, że koszty paliwa przy kosztach utrzymania tego auta wcale nie są duże. Oczywiście mój przypadek nie jest miarodajny, bo na pewno niektóre rzeczy można było zrobić taniej, a w innych egzemplarzach nie będą one w ogóle konieczne. Ja jednak jestem zwolennikiem teorii, że nie stać mnie na tanie rzeczy i wolę zapłacić trochę więcej, aby kupić części dobrej jakości. Na czym można by zaoszczędzić? Na pewno na przednich hamulcach, przednia szyba nie była pęknięta, więc można było z nią jeździć, ale po 17 latach jazdy rysy już mocno przeszkadzały. Felgi aluminiowe na zimę to też moja fanaberia. Za wszystko zapłaciłem 18 913,26 zł czyli ok. 150% wartości samochodu. Koszt przejechania 1 km wynosi już 1,49 zł (razem z paliwem). Na taksówce bym nie zarobił… I wiecie co? Czeka mnie jeszcze więcej wydatków, ale o tym później. Tu jeszcze małe sprostowanie – nie uwzględniam tych ok. 2 200 km, które przejechałem od momentu zakupy do początku spisywania wydatków na paliwo. Dokładne wydatki znajdziecie w tabelce.
Data | Opis | Cena |
---|---|---|
25.07.2015 | Bagnet anteny | 70,00 zł |
25.07.2015 | Odma | 469,13 zł |
6.08.2015 | Ubezbieczenie OC 2015 | 450,00 zł |
29.07.2015 | Przewody podciśnienia | 50,44 zł |
5.11.2015 | Felgi na zime (alu43, 16”) | 1 080,00 zł |
5.11.2015 | Opony zimowe Fulda Kristall Control | 1 516,00 zł |
5.11.2015 | Serwisówka Haynes | 103,80 zł |
15.11.2015 | Ekspertyza – naprawa drzwi | 360,00 zł |
20.11.2015 | Przednia szyba Pilkington | 699,59 zł |
21.11.2015 | Siłowniki klapy + rura cieczy chłodzącej | 215,00 zł |
28.12.2015 | Płyn dochłodnic + Olej Motyl X-Cess 5W-40 + filtr | 329,00 zł |
28.12.2015 | Listwy zgarniające szyb | 104,00 zł |
20.02.2016 | Jarzma pod tarcze 308mm | 520,00 zł |
8.03.2016 | Przewody hamulcowe w stalowym oplocie HEL | 380,00 zł |
10.03.2016 | Tarcze Zimmerman Sport Coat + klocki EBC Green Stuff | 948,79 zł |
20.04.2016 | Opony letnie Goodyear Efficient Grip Performance | 1 596,00 zł |
13.05.2016 | Kosmetyki do skóry + farba – Colourlock | 304,99 zł |
21.05.2016 | Przegląd techniczny | 99,00 zł |
28.06.2016 | Osłony tarcz 308mm | 90,00 zł |
22.07.2016 | Dywaniki oryginalne Saab | 350,00 zł |
6.08.2016 | Ubezbieczenie OC 2016 | 557,00 zł |
16.09.2018 | Serwis* | 5 120,00 zł |
14.10.2016 | Uszczelki, akcesoria, ramki | 315,00 zł |
18.10.2016 | Wycieraczki | 75,00 zł |
14.10.2016 | Koncówka drążka, zestawy naprawcze hamulców | 250,00 zł |
30.10.2016 | Żarówki tunsgram 120% 4 szt. | 70,00 zł |
3.11.2016 | Pomiar geometrii | 99,00 zł |
19.12.2016 | Blenda deski rozdzielczej | 92,00 zł |
20.12.2016 | Używany rozrusznik | 50,00 zł |
22.05.2017 | Amortyzatory Sachs, łożyska amortyzatorów, filt powietrza | 753,52 zł |
22.05.2017 | Podpory sprężyn | 131,00 zł |
22.05.2017 | Manszety przegubów | 90,00 zł |
22.05.2017 | Przegub zewnętrzny | 175,00 zł |
2.06.2017 | Przgląd techniczny + sprawdzenie zawieszenia | 129,00 zł |
19.06.2017 | Akumulator Centra Futura | 295,00 zł |
16.07.2017 | Drzwi prawe pasażera w kolorze | 90,00 zł |
6.08.2017 | Ubezpieczenie OC 2017 | 956,00 zł |
29.08.2017 | Przebita opona | 30,00 zł |
30.08.2017 | Olej Millers Trident 5W-40 + płukanka +filtr | 225,00 zł |
RAZEM | 18 913 zł |
*Serwis obejmował:
Poduszka silnika
Łączniki stabilizatora
Uszczelniacz półosi
Uszczelka pokrywy zaworów
Olej przekładniowy 75W-90
Przegub zewnętrzny półosi
Wahacz przedni prawy
Kompletne sprzęgło
Używana skrzynia biegów
Naprawa przewody wspomagania
Płyn wspomagania Mobil ATF 320
Filtr powietrza
To nie koniec wydatków
Do pełni szczęścia brakuję jeszcze trochę rzeczy. Powiedziałbym nawet, że całkiem sporo. Auto potrzebuje paru poprawek blacharskich pod spodem i porządnej konserwacji. Saab stoi teraz w ciepłym i suchym garażu, więc krzywda mu się nie dzieje. Także rozrząd i panewki wymagają wymiany, a to wiąże się z harataniem całego silnika z budy. A jak silnik jest już na wierzchu… to przy okazji dobrze byłoby sprawdzić turbo, bo troszkę jest upaprane olejem, posprawdzać pozostałe podzespoły i ogólnie odświeżyć komorę silnika. Tylne zawieszenie do przeglądu i nowe MacPhersony do przodu, bo te są już pordzewiałe. Chciałbym też zrobić 2,5-calowy wydech z nierdzewki, ale to dopiero jak nauczę się spawać TIGiem ;). Ile to będzie kosztować? Zależy, co wyjdzie przy okazji. Wszystko chciałbym zrobić sam i bardzo mocno wierzę (jak się mocno wierzy, to cały wszechświat…), że da się to ogarnąć kwotą rzędu 6000 – 8000 zł.
Czy opłaca się kupować Saaba?
9-3-ka pierwszej generacji ma swoje wady i dziwne rozwiązania. Przednia szyba jest krótka i ustawiona pod dużym kątem, długa maska, mało miejsca na tylnej kanapie, przyciski sterowania szybami pod podłokietnikiem… Silnik jest jakoś tak upchany, że ciężko cokolwiek zrobić, a jego serwis to spore wyzwanie. Ale dla mnie już sama spokojna jazda tym samochodem to ogromna frajda i nie da się jej przełożyć na żadne pieniądze. To jest jedno z niewielu aut, którymi jeździłem, gdzie mogę sobie tak ustawić fotel, lusterka i kierownicę, że jest mi wygodnie i widzę całe zegary! Jest komfortowo, cicho. Skrzynia jest świetnie zestopniowana – nie brakuje mi 6 biegu nawet na autostradzie. A przy tym mam do dyspozycji sporą moc turbodoładowanego silnika. Maksymalny moment osiąga przy 2200 obr/min, więc można wyprzedać po prostu wciskając gaz. Nie chcę się go pozbywać, jest skazany na dożywocie.
42 202 zł.
To koszty całkowite (wliczając zakup) po 2,5 roku użytkowania. Dodając 8 000 zł na pozostałe rzeczy, mamy piękne 50 kawałków. Jeśli więc zastanawiasz się, czy opłaca się kupić (nietakbardzo) starego Saaba, odpowiem wprost: nie opłaca, ale warto!
3 komentarze
v460
Super! Ktoś wreszcie napisał jakiś artykuł z sensem 😉
Miałem 900ng, 9-3og, 9-5, kilka innych aut po drodze i… wróciłem do 9-3og Aero. Ten samochód ma w sobie to coś, jeździ nie jak old timer a jak dobre współczesne auto. Dobrze serwisowany jest niezwykle trwały i bezawaryjny.
jedzze.pl
Dzięki za komentarz! 93OG jest super fajne! 😀
Michał
Nie wiem co napisać, mam 93 og zrobiłem SWAP na 2.3aero, kocham ten samochód, koszty utrzymania mnie dobijają, ale Saab jest jak narkotyk, żona chce mnie zabić. Koszt utrzymania miesięczny kosztuje mnie tyle co leasing nowego focusa 1.5 ecoboost 182km, nie licząc kosztów paliwa.