Czy opłaca się kupować Saaba 9-3 OG?

Czy opłaca się kupować Saaba 9-3 OG?

Czy zastanawialiście się kiedyś ile wydajecie na utrzymanie swojego samochodu? Powiem wprost: lepiej nie liczcie, jeśli serce nie jest Waszym najmocniejszym organem. Ja policzyłem. Przez 2,5 roku posiadania i użytkowania Saaba 9-3 Aero spisywałem ile i na co wydałem. Chcecie wiedzieć ile kosztuje utrzymanie Saab 9-3 pierwszej generacji? Czytajcie dalej!

Kupuję Saaba

Swojego Saaba 9-3 Aero kupiłem w lipcu 2015 roku. Miał wówczas przejechane ok. 271 000 km, był ogólnie sprawny i co najważniejsze dla mnie – posiadał oryginalny lakier na całym nadwoziu i wyglądał na bezwypadkowy. Delikatnie wychodziła rdza na tylnym nadkolu (nie naprawiłem do dzisiaj ;). Zapłaciłem za niego 12 000 zł. Pewnie powiecie, że sporo jak za auto z 1999 roku, ale to jednak wersja Aero w oryginalnym stanie zachowania i niezłym stanie technicznym. Wady? Słabe hamulce, letnie opony w nie najlepszym stanie i brak zimówek, zniszczona carbonowa blenda i parę drobiazgów. Kupiłem. Używałem go jako auto do codziennej jazdy do grudnia 2017. Ile mnie to kosztowało i co się z nim stało? 

Przyjemności na stacji, czyli tankowanie

Silnik B205R 2.0 turbo (więcej o nim tutaj). 205 cudownych koni mechanicznych, które przyjemnie ciągną do przodu. Ale żeby silnik osiągał założone parametry potrzebuje nieco droższego, 98-oktanowego paliwa. Takie też do niego lałem przez cały okres eksploatacji. Notatki dotyczące spalania prowadzę od 10.08.2015 roku (273340 km), a więc nie od samego początku. Nie spisywałem każdej trasy, stąd cykl trasa/miasto określam bardzo zgrubnie. Myślę, że ok. 60% tego przebiegu to będzie miasto.

Saab 9-3 Aero licznik
Każde tankowanie kończy się fotką licznika.

Przejechałem 20 388 km (niedużo, ale jak jest ciepło, to jeżdżę motocyklem) spalając przy tym 2352 l beznyny Pb98. Zapłaciłem z nią 11 289 zł, co daje średnią 4,8 zł/l. Wszystkie tankowania i przebiegi znajdziecie w tabeli poniżej. 

DataPrzebieg całkowity [km]Ilość zatankowanego paliwa [l]Cena za litr [zł]Cena tankowania [zł]
10.08.2015273 34052,015,19 zł269,93 zł
14.08.2015273 85448,135,04 zł242,58 zł
16.08.2015274 438505,25 zł262,50 zł
24.08.2015274 93848,944,80 zł234,91 zł
29.08.2015275 49750,764,94 zł250,75 zł
9.09.2015275 84540,24,64 zł186,53 zł
26.09.2015276 32644,884,79 zł214,98 zł
8.10.2015276 69355,434,63 zł256,64 zł
3.11.2015277 13952,574,72 zł248,13 zł
9.11.2015277 62854,214,75 zł257,50 zł
5.12.2015277 97119,15,24 zł100,08 zł
20.12.2015278 10322,374,49100,44 zł
25.12.2015278 25245,224,41199,42 zł
6.01.2016278 49126,834,33116,17 zł
17.01.2016278 89145,064,43199,62 zł
31.01.2016279 39855,214,34239,61 zł
20.02.2016279 76753,164,33230,18 zł
12.03.2016280 185474,26200,22 zł
25.03.2016280 75754,2294,84262,47 zł
17.04.2016281 11044,864,59205,91 zł
23.04.2016281 62145,994,8220,75 zł
24.04.2016282 16951,374,67239,90 zł
28.05.2016282 55455,934,97277,97 zł
25.06.2016282 99155,114,95272,79 zł
26.06.2016283 43142,214,72199,23 zł
10.07.2016283 85950,974,69239,05 zł
31.07.2016284 33247,774,83230,73 zł
15.10.2016284 78114,594,8670,91 zł
18.10.2016284 88230,434,94150,32 zł
30.10.2016285 16615,144,8974,03 zł
3.11.2016285 32421,374,69100,23 zł
12.11.2016285 48030,114,99150,25 zł
25.11.2016285 67521,954,56100,09 zł
2.12.2016285 82658,224,87283,53 zł
17.12.2016286 17048,164,99240,32 zł
26.12.2016286 67949,125,09250,02 zł
12.01.2017287 01754,024,89264,16 zł
29.01.2017287 34741,754,9204,58 zł
26.02.2017287 70951,945,12265,93 zł
19.03.2017288 23251,934,9254,46 zł
15.04.2017288 54046,284,75219,83 zł
6.06.2017289 09952,034,91255,47 zł
26.06.2017289 37954,934,75260,92 zł
8.07.2017289 73644,144,71207,90 zł
16.07.2017290 18247,954,57219,13 zł
8.08.2017290 56952,255,08265,43 zł
20.08.2017290 97748,384,65224,97 zł
2.09.2017291 38152,254,84252,89 zł
21.09.2017291 82653,915,03271,17 zł
23.10.2017292 25854,664,6251,44 zł
4.11.2017292 73746,894,91230,23 zł
18.11.2017293 21550,315,21262,12 zł
4.12.2018293 67855,085,05278,15 zł
RAZEM20 338 km2 352 l11 289 zł

Z tego wynika, że średnie spalanie wyniosło 11,57 l/100 km, a koszt przejechania 1 km (tylko paliwo) to 56 gr. Sporo, liczyłem się z takim spalaniem i nie jestem zaskoczony.

Nie wymaga wkładu finansowego

Okazuje się, że koszty paliwa przy kosztach utrzymania tego auta wcale nie są duże. Oczywiście mój przypadek nie jest miarodajny, bo na pewno niektóre rzeczy można było zrobić taniej, a w innych egzemplarzach nie będą one w ogóle konieczne. Ja jednak jestem zwolennikiem teorii, że nie stać mnie na tanie rzeczy i wolę zapłacić trochę więcej, aby kupić części dobrej jakości. Na czym można by zaoszczędzić? Na pewno na przednich hamulcach, przednia szyba nie była pęknięta, więc można było z nią jeździć, ale po 17 latach jazdy rysy już mocno przeszkadzały. Felgi aluminiowe na zimę to też moja fanaberia. Za wszystko zapłaciłem 18 913,26 zł czyli ok. 150% wartości samochodu. Koszt przejechania 1 km wynosi już 1,49 zł (razem z paliwem). Na taksówce bym nie zarobił… I wiecie co? Czeka mnie jeszcze więcej wydatków, ale o tym później. Tu jeszcze małe sprostowanie – nie uwzględniam tych ok. 2 200 km, które przejechałem od momentu zakupy do początku spisywania wydatków na paliwo. Dokładne wydatki znajdziecie w tabelce.

DataOpisCena
25.07.2015Bagnet anteny70,00 zł
25.07.2015Odma469,13 zł
6.08.2015Ubezbieczenie OC 2015450,00 zł
29.07.2015Przewody podciśnienia50,44 zł
5.11.2015Felgi na zime (alu43, 16”)1 080,00 zł
5.11.2015Opony zimowe Fulda Kristall Control1 516,00 zł
5.11.2015Serwisówka Haynes103,80 zł
15.11.2015Ekspertyza – naprawa drzwi360,00 zł
20.11.2015Przednia szyba Pilkington699,59 zł
21.11.2015Siłowniki klapy + rura cieczy chłodzącej215,00 zł
28.12.2015Płyn dochłodnic + Olej Motyl X-Cess 5W-40 + filtr329,00 zł
28.12.2015Listwy zgarniające szyb104,00 zł
20.02.2016Jarzma pod tarcze 308mm520,00 zł
8.03.2016Przewody hamulcowe w stalowym oplocie HEL380,00 zł
10.03.2016Tarcze Zimmerman Sport Coat + klocki EBC Green Stuff 948,79 zł
20.04.2016Opony letnie Goodyear Efficient Grip Performance1 596,00 zł
13.05.2016Kosmetyki do skóry + farba – Colourlock304,99 zł
21.05.2016Przegląd techniczny99,00 zł
28.06.2016Osłony tarcz 308mm90,00 zł
22.07.2016Dywaniki oryginalne Saab350,00 zł
6.08.2016Ubezbieczenie OC 2016557,00 zł
16.09.2018Serwis*5 120,00 zł
14.10.2016Uszczelki, akcesoria, ramki315,00 zł
18.10.2016Wycieraczki75,00 zł
14.10.2016Koncówka drążka, zestawy naprawcze hamulców250,00 zł
30.10.2016Żarówki tunsgram 120% 4 szt.70,00 zł
3.11.2016Pomiar geometrii99,00 zł
19.12.2016Blenda deski rozdzielczej92,00 zł
20.12.2016Używany rozrusznik50,00 zł
22.05.2017Amortyzatory Sachs, łożyska amortyzatorów, filt powietrza753,52 zł
22.05.2017Podpory sprężyn131,00 zł
22.05.2017Manszety przegubów90,00 zł
22.05.2017Przegub zewnętrzny175,00 zł
2.06.2017Przgląd techniczny + sprawdzenie zawieszenia129,00 zł
19.06.2017Akumulator Centra Futura295,00 zł
16.07.2017Drzwi prawe pasażera w kolorze90,00 zł
6.08.2017Ubezpieczenie OC 2017956,00 zł
29.08.2017Przebita opona30,00 zł
30.08.2017Olej Millers Trident 5W-40 + płukanka +filtr225,00 zł
RAZEM18 913 zł

*Serwis obejmował:

Poduszka silnika
Łączniki stabilizatora
Uszczelniacz półosi
Uszczelka pokrywy zaworów
Olej przekładniowy 75W-90
Przegub zewnętrzny półosi
Wahacz przedni prawy
Kompletne sprzęgło
Używana skrzynia biegów
Naprawa przewody wspomagania
Płyn wspomagania Mobil ATF 320
Filtr powietrza

 

To nie koniec wydatków

Do pełni szczęścia brakuję jeszcze trochę rzeczy. Powiedziałbym nawet, że całkiem sporo. Auto potrzebuje paru poprawek blacharskich pod spodem i porządnej konserwacji. Saab stoi teraz w ciepłym i suchym garażu, więc krzywda mu się nie dzieje. Także rozrząd i panewki wymagają wymiany, a to wiąże się z harataniem całego silnika z budy. A jak silnik jest już na wierzchu… to przy okazji dobrze byłoby sprawdzić turbo, bo troszkę jest upaprane olejem, posprawdzać pozostałe podzespoły i ogólnie odświeżyć komorę silnika. Tylne zawieszenie do przeglądu i nowe MacPhersony do przodu, bo te są już pordzewiałe. Chciałbym też zrobić 2,5-calowy wydech z nierdzewki, ale to dopiero jak nauczę się spawać TIGiem ;). Ile to będzie kosztować? Zależy, co wyjdzie przy okazji. Wszystko chciałbym zrobić sam i bardzo mocno wierzę (jak się mocno wierzy, to cały wszechświat…), że da się to ogarnąć kwotą rzędu 6000 – 8000 zł.

Czy opłaca się kupować Saaba?

9-3-ka pierwszej generacji ma swoje wady i dziwne rozwiązania. Przednia szyba jest krótka i ustawiona pod dużym kątem, długa maska, mało miejsca na tylnej kanapie, przyciski sterowania szybami pod podłokietnikiem… Silnik jest jakoś tak upchany, że ciężko cokolwiek zrobić, a jego serwis to spore wyzwanie. Ale dla mnie już sama spokojna jazda tym samochodem to ogromna frajda i nie da się jej przełożyć na żadne pieniądze. To jest jedno z niewielu aut, którymi jeździłem, gdzie mogę sobie tak ustawić fotel, lusterka i kierownicę, że jest mi wygodnie i widzę całe zegary! Jest komfortowo, cicho. Skrzynia jest świetnie zestopniowana – nie brakuje mi 6 biegu nawet na autostradzie. A przy tym mam do dyspozycji sporą moc turbodoładowanego silnika. Maksymalny moment osiąga przy 2200 obr/min, więc można wyprzedać po prostu wciskając gaz. Nie chcę się go pozbywać, jest skazany na dożywocie.

42 202 zł.

To koszty całkowite (wliczając zakup) po 2,5 roku użytkowania. Dodając 8 000 zł na pozostałe rzeczy, mamy piękne 50 kawałków. Jeśli więc zastanawiasz się, czy opłaca się kupić (nietakbardzo) starego Saaba, odpowiem wprost: nie opłaca, ale warto!

3 thoughts on “Czy opłaca się kupować Saaba 9-3 OG?

  1. Super! Ktoś wreszcie napisał jakiś artykuł z sensem 😉
    Miałem 900ng, 9-3og, 9-5, kilka innych aut po drodze i… wróciłem do 9-3og Aero. Ten samochód ma w sobie to coś, jeździ nie jak old timer a jak dobre współczesne auto. Dobrze serwisowany jest niezwykle trwały i bezawaryjny.

  2. Nie wiem co napisać, mam 93 og zrobiłem SWAP na 2.3aero, kocham ten samochód, koszty utrzymania mnie dobijają, ale Saab jest jak narkotyk, żona chce mnie zabić. Koszt utrzymania miesięczny kosztuje mnie tyle co leasing nowego focusa 1.5 ecoboost 182km, nie licząc kosztów paliwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *